domingo, 3 de julio de 2011

La propiedá comunal nel Derechu civil asturianu

Ún de los aspectos más característicos dientru les normes del Derechu consuetudinariu civil d’Asturies ye’l significáu colectivu que s’establez en dellos derechos de propiedá y xunto a ellos, igualmente a otros usos xurídicos, aprovechamientos comunitarios y ciertes formes especiales de propiedá comunal.
Estes costumes xurídiques y derechos comunitarios son de fonda tradición n’Asturies y dieron llugar al nacimientu d’un estilu de vida colectivu con gran importancia na vida social y económica del país. Ente elles atopamos ciertes formes peculiares nel usu y esfrute de la tierra que se remonten hasta los mesmos oríxenes de la protohestoria ástur, no que se vien nomando comu la propiedá xermánica o céltica. Estes formes de dominiu defínense comu yá s’apuntó enantes comu una propiedá colectiva privada ensin atribución de cuotes o pocentaxes a los condueños, onde too pertenez a toos y les meyores, frutos o rendimientos acrecen a tolos propietarios por igual, constituyendo un exemplu claru de comunitarismu
agrariu de gran significación nes tierres asturianes.
Reglamentaes yá estes normes dende la Edá Media por Ordenances o por fueros locales
pero regulaes sobre too polos usos y costumes, caltiénense güei con gran raigame na conciencia social y lo que ye más importante conserven na actualiudá una perimportante función económica y bien d’efectos y beneficios prácticos.
Dientru d’estes formes especiales de propiedá xermánica o colectiva alcuéntrense los montes vecinales en manocomún, un patrimoniu privativu de carácter forestal que pertenez a una colectividá concreta de vecinos que tienen derechu a la so esplotación, usu y esfrute de forma mancomunada. Similar a esta forma dominical ye la propiedá a monte y villa, asina comu los nomaos términos bravos y términos vareables.
Paralelamente a estes formes de propiedá, el Derechu civil asturianu ufierta un conxuntu
de derechos comunitarios, usos y aprovechamientos colectivos o mancomunaos de bienes y otres formes especiales de comunidá o d’esplotación comunitaria de la tierra.
Podríemos axuntar el Derechu civil asturianu enderredor de dos pegoyos definitorios del so carácter y función comu son, per un llau, la unidá del patrimoniu familiar y de la familia en sentíu ampliu y per otru, les instituciones que respuenden a un sentíu comunitariu o colectivista nes relaciones económico-sociales.
Ensin intentar facer nenguna hipótesis determinante sobre l’orixe del Derechu consuetudinariu asturianu, diremos simplemente que la propiedá y usos colectivos de la tierra yera un rasgu característicu del sistema dominical de los pueblos celtes que asitiaron nel centru y nordés de la península ibérica y nun parez del too desacertao allugar equí los posibles primeros oríxenes de la propiedá comunal asturiana o incluso los comienzos del propiu Derechu consuetudinariu asturianu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario